Waran Tour 2006 - Slovensko

Datum 26.1.2007 12:56:11 | Téma: 

Něco málo o "expedici" na Slovensko, hlavně navštívené zajímavosti, které stojí za to vidět. A taky ty nejlepší zážitky...

Konečně mam trochu času na sepsání pár řádků  o dovolené na východním Slovensku. Nešlo
o motorkářskou akci ani akci jawajízdy, takže napíšu jen něco o těch
nejzajímavějších místech kde jsme byli a která stojí za to navštívit.

Stručně na úvod, šlo o Waran Tour 2006 a dopravovali jsme se
tímto vozem :

 

Sice se může zdát, že kam vyjede tento plně naložený,
teda spíš přeložený, wartburk, tam se dostane i naložená Jawa 350, ale obávám
se, že náš řidič byl natolik šílený, že to nemusí být pravda...

Cestou na Slovensko jsme ještě navštívili muzeum
všeho možného v Mladějově na Moravě. K areálu patří i úzkorozchodná
trať, kde za příznivých okolností jezdí parní vláček. My bohužel přijeli trochu
nevhod, v noci totiž někdo ukradl z lokomotivy spřáhla, takže se řádně
naštvaný majitel snažil zprovoznit alespoň dieselovou lokomotivu. Po areálu nás
nakonec provedl vnuk majitele, muzeum je tak trochu rodinný podnik, a je vidět,
že exemplářů je mnoho, ale peněz a lidí na renovaci málo. K vidění jsou
vedle aut a motocyklů i lokomotivy a vagonky, traktory, stabilní motory... Něco byly i exponáty od jiných sběratelů. Bohužel si už nepamatuju co všechno tam ještě bylo. Nějaké info je tady: http://www.mladejov.cz

Ale nedávno jsem se doslechla, že kvůli neshodám
přemístili drobní sběratelé svoje exponáty jinam a v tomhle muzeu zůstaly
jen motorky a dvě parní lokomotivy a samozřejmě úzkorozchodná trať. Vše by se
mělo přestěhovat do Zastávky u Brna. Tuhle informaci ale nemůžu osobně potvrdit
ani vyvrátit...

 


















                  Dál jsme se byli podívat, už na Slovensku, na tvrzi
Bzovík. To místo jsme našli spíš náhodou a když už jsme tam byli, tak jsme se
tam zastavili. Je ve stejnojmenné obci, která je v automapě Slovenska.
Zrovna probíhá (a asi ještě dlouho probíhat bude) rekonstrukce. Bohužel mi to
trochu připomnělo ten hrad na Ukrajině, co neumím vyslovit jeho název, asi
Medžibiž. Místo zřejmě sloužilo jako kasárna a teď se pár nadšenců snaží dát
dohromady aspoň to málo co zbylo. Nicméně je přímo na místě pěkně popsáno co se
s tvrzí v minulosti dělo a není to daleko od silnice, příjemné bylo
taky vstupné, pokud si dobře vzpomínám, povinně se neplatilo žádné...  

http://www.karpaty.net/archiv/bzovik.htm

  













                Schodiště na vyhlídku a ochoz....

 


Po prohlídce Bzovíku jsme se vydali hledat ztracený
hrad Čabraď. Nenašli jsme ho napoprvé, není poblíž žádná vesnice, která by
mohla fungovat jako orientační bod a navíc jsme to hledali podle autoatlasu.
S podrobnější mapou by se jistě jelo lépe... Nicméně tato pamětihodnost
není nic pro skalní motorkáře, protože je potřeba zanechat motocykl nedaleko od
silnice a jít po značené turistické stezce asi hodinu pěšky. Cesta je uzavřena
závorou a i kdyby se nějaký endurista nerespektující zákazy vjezdu rozhodl vjet
do lesa, daleko by nedojel. Ovšem samotný hrad za tu procházku stojí, zejména
když se tam vypravíte v létě krátce po východu slunce jako my...

Čabraď
je zřícenina, kde pokusy o rekonstrukci zatím skončily novou střechou na
vstupní bráně. Hrad byl poměrně rozlehlý, bohužel moc se toho nedochovalo,
neboť ho majitel nechal zapálit a dále se o ruinu nikdo nestaral. Ale je to
prostě romantika...

           










              Další zastávkou na naší trase byla úzkorozchodná trať
v Čiernem Balogu a nedaleký lesnický skanzen. Možná to místo znáte a pokud
ne, rozhodně se tam podívejte. Trať spojuje několik obcí s lesnickým
skanzenem a o víkendech zde jezdí parní lokomotiva. Ve skanzenu jsou dva
okruhy, kratší a dlouhý, osobně doporučuju projít ten dlouhý, když už vás les
vůbec nezajímá je to alespoň pěkná procházka. V areálu najdete také ukázky
lesnické techniky, historické i soudobé, většinu exponátů je možné si „osahat“.
 Parkoviště je nedaleko a nedaleko
parkoviště mají kiosek. Trošku informací je i tady: http://www.karpaty.net/balog/index.htm

Poslední místo, o kterém bych ráda napsala, jsme
bohužel nenašli. Což nejspíš není tím, že by bylo nějak moc schované, ale
protože jsme zanedbali přípravu a vyrazili do oblasti jen s autoatlasem,
bez podrobných map. Jde o nedostavěnou válečnou železnici mezi Lubeníkem a
Slavošovcemi. Víc o tom na těchto stránkách, na kterých také najdete víc
informací a fotografií z Bzovíku a Čabradě, o kterých jsem se zmínila
dříve:

http://www.podzemi-cma.cz/jinezeme/index.htm

Díky hledání této železnice jsem taky dospěla
k názoru, že náš řidič je úplný cvok, což mě osobně nevadí, ale pro někoho
by výprava do těchto Bohem i lidmi zapomenutých končin nemusela být zrovna to
pravé. Jawa by v těchto kopcích měla co dělat i bez nákladu, u ostatních
motorek by šlo zejména o umění řidiče, kam by dojel nebo nedojel. Je to místo,
které doporučuju jen těm největším dobrodruhům, kterým nevadí, že možná budou
nocovat v lese za prudké bouře, opravovat zdánlivě neopravitelné závady či
v případě, že se sem vydají po svých s rancem na zádech, budou pár
dní bloudit, než najdou civilizaci, protože jedinou turistickou trasu
v oblasti už léta nikdo neudržoval. Jediná hlavní lesní cesta, po které
jsme jeli my, je dost poničená nedávnou těžbou dříví. Ve výšce necelých 2000m.n.m.
hodně daleko od nejbližší civilizace se nám polámalo kolečko:

Detail:








             Kufr byl naštěstí plný náhradních dílů.. Pánové
v dešti opravovali, já jsem mezitím zkusila, neúspěšně, najít civilizaci
nebo alespoň nějaký záchytný bod, abychom věděli kde jsme a kam jet. Byli jsme
pod jednou z nejvyšších hor Slovenského Rudohoří, Kohůt, myslím že měří něco přes 2000metrů.

Oprava auta:

V noci přišla bouře, ráno jsme ždímali sebe i
spacáky...

Doufám, že tenhle článek inspiruje alespoň někoho, kdo se rozhodne pro výlet na Slovensko....





Tento článek pochází z JAWAjízda
http://www.jawajizda.cz

URL pro tento článek je:
http://www.jawajizda.cz/modules/AMS/article.php?storyid=26